Gojibär

Gojibär (Lyceum barbarum) även kallat Bocktörne i Sverige är en av de mest näringsrika födoämnena du kan få tag på, därför är det inte konstigt att det blivit en storsäljare i världens alla hälsoaffärer. gojibär på trädGojibär växer vilt på flera håll i Kina och områdena runt Himalaya, där man talar om gojibär som källan till god hälsa och ett långt liv. Det är därför inte konstigt att frukten här benämns som ”röda diamanter” för dess enastående egenskaper. Gojibäret har främst använts som föryngrande och som ett stärkande medel för en rad kroppsliga funktioner.

Bäret har sedan urminnes tider haft en central del i den kinesiska läkekonsten, modern forskning har på också senare tagit fasta på de unika egenskaper som Gojibäret kan frambringa. Vanliga välfärdssjukdomar som diabetes och cancer är långt mer sällsynta i de östra delarna av Asien och människor som blir uppemot 100 år är ingen ovanlighet i dessa trakter. Traditionellt har gojibär nyttjats inom den kinesiska läkekonsten för allmän hantering av smärta, leda och värk. Specifika problem med syn, huvudvärk, impotens, njur- och leversvaghet har visat sig lindras tack vare gojibäret.

Gojibärets märkbara effekter

  • Ökad styrka och energinivå
  • Mer motståndskraft mot bakterie- och virussjukdomar
  • Förbättrad blodcirkulation
  • Reducerad kolesterolhalt
  • Sänkt blodtryck
  • Ökad produktion av vita och röda blodkroppar
  • Stärkt hjärta
  • Lindrar oro och stress
  • Hjälp mot klimakterieproblem
  • Förbättrad fruktbarhet
  • Förbättrad syn
  • Känner sig yngre och ser allmänt fräschare ut

Gojibärets hälsopåverkan

gojibärGojibäret kallas ofta för superbäret för dess näringsrika innehåll, den är både rik på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Bäret är nära besläktat med tomaten. Innan det torkas har bäret en rödorange färg. Först vid torkning ger höga halter av antioxiderande karotenoider gojibäret dess karakteristiskt starkt röda färg.

De höga halter av antioxidanter som finns i bäret har även en påvisad effekt som kan skydda celler i kroppen mot allmänna åkommor och åldrande. Att få i sig större doser av betakaroten och zeaxanthin som vi också hittar i bäret sägs även kunna förebygga framtida bekymmer med försämrad syn. Stora mängder av C-vitamin som stärker upp vår hud och vårt immunförsvar samt underlättar upptaget av järn finns också i bäret. För att få en uppskattning så innehåller det lilla gojibäret 500 gånger mer C-vitamin än apelsiner, sex gånger mer betakaroten än morötter och tre gånger mer järn än spenat.

Även B-vitamin i gojibär stöder vår energiproduktion och vår ämnesomsättning. Aminosyror i bäret ser till att öka muskeltillväxten i kroppen. Adaptogener underlättar stresshantering och stärker minnet och koncentrationsförmågan. Flavonoider skyddar och stärker kroppens röda blodkroppar. Mineraler som zink, järn, kalcium, selen, och kalium är alla livsviktiga mineraler som vi får på köpet av denna superfrukt. Halter av Beta-sitosterol som bidrar till minskade kolesterolhalter i blodet är ytterligare en positiv bieffekt som vi får av Gojibär.

Antioxidanter

Att påtala att Gojibärets har världens mest kraftfulla anti-åldrande egenskaper är inte att gå till överdrift. Ett sätt att mäta detta är att utgå ifrån ORAC skalan (Oxygen Radical Absorbance Capacity), vars skala metod fastställer utsträckningen av antalet antioxidanter i olika matprodukter. Studier visar att produkter med hög ORAC-nivå bidrar till minskat åldrande. ORAC är en metod som utvecklats av amerikanske forskare från Tufts Universitet i Boston. Kryddor, bär och bönor besitter oftast höga värden på den skalan. Om det är någon sammansättning som sticker ut så är det just Gojibäret som visar överlägset högst värden.

Antioxidanternas viktigaste funktion är att skydda kroppen mot fria radikaler. Fria radikaler bildas helt naturligt vid ett flertal olika processer i kroppen, bland annat när vi andas och syre omsätts i kroppen. Radikalerna är mycket instabila och reagerar därför lätt med andra ämnen för att bli stabila. Av denna anledning reagerar fria radikaler även med celler i våra kroppar, vilket kan ge upphov till vad som brukar kallas oxidativ stress. Forskare tror att oxidativ stress kan bidra till uppkomsten av flera sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och benskörhet.

När vi stressar, röker eller solar ökar produktionen av fria radikaler i kroppen. För att stoppa radikalernas framfart finns det antioxidanter som hjälper radikalerna att bli stabila. På detta sätt hjälper antioxidanterna till att skydda kroppens celler från att bli attackerade av de fria radikalerna. För att kroppen ska kunna ta hand om överskottet av fria radikaler är det alltså viktigt att man får i sig tillräckligt med antioxidanter. En handfull gojibär om dagen är ett utmärkt sätt att få i sig antioxidanter på – dessutom smakar de fantastiskt gott.

Superfood

Superfood, eller superlivsmedel som det kan kallas på svenska, är ett samlingsnamn som används för att beskriva särskilt näringsrika och nyttiga livsmedel. Det är väl föga förvånande att gojibäret, med sitt rika näringsinnehåll, klassas som superfood.

Gränsen för vad som får kallas superfood och inte är något luddig och några skarpa kriterier finns inte. Det finns dock en rad livsmedel som enligt de flesta är värda att kallas superfood. Exempel är blåbär, havtorn, maca, açaibär, chiafrön, rå kakao och såklart det röda gojibäret. Gemensamt för de livsmedel som benämns superfood är ett högt innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Tar man en närmare titt på gojibärets innehåll (se ovan) förstår man snabbt varför bäret klassas som superfood.

Näringsinnehåll

Gojibären innehåller bland annat:

Betakaroten, polysackarider (typ av kostfiber), zeaxanthin, adaptogener, 18 av 20 aminosyror samt 23 spårämnen.

Mineraler: Fosfor, järn, kalcium, kalium krom, koppar, mangan, natrium, selen

Vitaminer: B1, B2, B3 och C

Gojibär är mycket näringsrika och i tabellen nedan kan du se hur mycket av de olika näringsämnena som bären innehåller per 100 g.

Gojibäret är speciellt rikt på mineralerna kalcium, järn, zink och natrium samt vitamin B12 och C. Dessutom innehåller gojibär rikligt med betakaroten, som lagras i kroppen och kan omvandlas till aktivt vitamin A när kroppen behöver det. Betakaroten lagras under huden och bidrar till att ge huden en vacker solbrun färg. Betakaroten tillhör en grupp av ämnen som kallas karotenoider och man har uppskattat att det finns ungefär 600 olika karotenoider. Zeaxanthin är precis som betakaroten en typ av karotenoid och finns rikligt i gojibär. Zeaxanthin koncentreras i ögat där det främst finns i gula fläcken och bidrar till att skydda ögat mot starkt ljus.

Gojibär innehåller även 18 av de 20 aminosyrorna samt en lång rad mineraler och spårämnen utöver dem som nämndes ovan. Dessutom är gojibär rika på fibrer, vilka behövs för att hålla tarmarna igång. Gojibär är med andra ord en god källa till de flesta av de näringsämnen som människokroppen behöver.

Näringsinnehåll (per 100 gram torkade bär)

NäringsämneMängd
Energi379kcal
Protein12 g
Kolhydrater68 g
Fett5 g
Kostfiber10 g
Kalcium112 mg
Järn9 mg
Zink2 mg
Natrium380 mg
Vitamin-B21,3 mg
C-vitamin29-138 mg
Betakaroten7 mg
Zeaxanthin25-200 mg

Användning

Gojibär har en liknande konsistens och form som ett russin, men har en starkare och sötare smak med inslag av tranbär och körsbär. Gojibäret kan ätas i naturligt tillstånd, torkat eller mixas ner och drickas som juice. Gojibären går också att hitta som ingrediens eller tillsats i produkter som bars eller yoghurt. Om man dock vill få ut maximalt antal näringsämnen så rekommenderas att äta gojibären i torkad form. Gojibären går utmärkt ihop med gröt, fil smoothies, nötblandningar eller att lägga i muslin. Att använda bären i matlagning och exempelvis liva upp en sallad med en effektfull smak är också ett alternativ.

Dagligt intag

Rekommenderat dagligt intag av Gojibär:

Gojibär i juice – För att uppnå maximal effekt bör ungefär 11 cl intas

Torkade gojibär – att äta som de är eller som tillbehör i gröt, fil eller sallad bör ligga cirka 28 gram per dag.

Kapslar – 400 mg, en till två kapslar, en till tre gånger dagligen av Gojibärextrakt.

Unna dig fräsch uppfriskande Smoothie med Gojibär

Om du känner att du vill haka på hälsotrenden kan du alltid besöka en välsorterad hälsobutik som troligtvis redan anammat detta superbär som en slagkraftig del i sortimentet. Varför inte köpa en läcker Gojibärssmoothie som du kan njuta av och samtidigt känna hur kroppen renas? Eller varför inte göra din alldeles egna lyxsmooothie som du kan sippa på i hemmets lugna vrå? Nedan presenterar vi två enkla recept på supergoda smoothies spetsade med gojibär.

Första varianten (Ett glas)

Ingredienser: 1 banan, 1 msk acaipulver, 2 msk Gojibär, 1 dl apelsinjuice, 100 g jordgubbar och 1 dl yoghurt naturell (ekologisk).

Andra varianten (Ett glas)

Ingredienser: 2,5 dl mandelmjölk, 0,5 dl Gojibär, 1 banan och 1 tsk honung.

Tillagning

Placera alla ingredienser i en mixer mixa ihop allt till en fin och slät konsistens. Häll upp i ett stort glas och njut!